Zacznijmy od początku. Zatrudniasz konsultanta. Człowiek wręcz pali się do pracy. Nowe środowisko, nowi ludzie, nowe miejsce, nowe perspektywy oraz wizja rozwoju zawodowego. Oto moment, w którym masz pełne zaangażowanie konsultanta. Problem w tym jak je utrzymać.
Jeśli zorganizowałeś dla niego szkolenie wprowadzające, to bardzo dobry ruch z Twojej strony. Wszelkiego rodzaju szkolenia i treningi coachingowe to świetna metoda inspirowania konsultantów do rozwijania umiejętności i wykorzystania ich w praktyce.
Szkolenie początkowe jest tu o tyle ważne, że przyszły konsultant nie zostaje rzucony na głęboką wodę, prosto w wir miliona obowiązków oraz procedur, o których nie ma zielonego pojęcia. Praktyka wprowadzenia pracownika do przyszłych obowiązków stanowi przedmiot dużej wagi, stąd też etap szkoleń nie może zostać pominięty.
Zagubiony konsultant może i będzie zaangażowany, jednak skupi się bardziej na rozpoznawaniu terenu niż na sednie sprawy, jakim jest nienaganna obsługa klienta. A skoro już o tym mowa, to nie ma się co oszukiwać – zaangażowanie konsultanta z pewnością znajdzie odzwierciedlenie w wynikach, czytaj: przychodach firmy.
To zaś przekłada się na sukces przedsiębiorstwa
Albo i nie. Mało tego. Badania pokazują, że zaangażowane zespoły osiągają lepsze wyniki od tych, które go nie wykazały. W świetle tego śmiało możemy mówić o kluczowej roli konsultantów. Zaangażowanie konsultanta powinno stać się celem przełożonych, celem poszczególnych działów i celem całych przedsiębiorstw.
Warto zauważyć, że relacje z bezpośrednimi przełożonymi uznaje się za jeden z czynników podnoszących zaangażowanie. Do tego dochodzi jeszcze zaufanie, jakim cieszy się pracodawca, który powinien także zadać sobie pytanie, czy jego podwładni są dumni z pracy w jego firmie. Jak to osiągnąć?
Wdrożenie odpowiednich kroków zmierzających do zadowolenia pracownika przybliży nas do celu. Jednym z takich kroków będzie wdrożenie i prowadzenie okresowych szkoleń oraz treningów motywacji, które nie staną się złem koniecznym, lecz rodzajem intrygującej rozrywki i zabawy.
Kolejny krok to zapewnienie konsultantowi odpowiednich narzędzi do pracy, jak również przyjaznego otoczenia. Kreatywny wystrój przestrzeni może przełożyć się na bardziej twórcze zaangażowanie konsultanta. W aranżacji lepiej zatem unikać nudnych i szablonowych rozwiązań.
Stop biurokracji!
Eliminuj niepotrzebną biurokrację. Spraw, aby załatwienie danej sprawy pomiędzy konkretnymi ludźmi czy działami trwało jak najkrócej. Usuń sztywne i bezduszne reguły. Odejdź od wiążących ręce skryptów i długotrwałych procedur. Postaw na prostotę i swobodę.
Lista starań, które możesz podjąć, aby zaangażować pracownika jest stosunkowo długa. Bardziej niż odhaczenie wszystkich jej punktów, liczyć się będzie Twoje przyjazne podejście do pracowników. Chodzi o to, aby poczuli się otoczeni Twoją troską i obdarzeni Twoim zaufaniem. Co możesz zyskać?
Przede wszystkim zyskasz lojalnych i zaangażowanych pracowników, którym będzie zależało na dowiedzeniu lepszych wyników. Konsultanci z większym oddaniem dążyć będą do realizacji wyznaczonych celów biznesowych, stosując przy tym bardziej kreatywne metody.
Zaangażowanie konsultanta = zmniejszy się rotacja
Mniejsza rotacja, to większa stałość zatrudnienia, a w konsekwencji wyższa produktywność konsultantów. W następstwie tego podnosi się jakość usług, a firma zyskuje lojalnych i zaufanych klientów. Czy nie o to właśnie chodzi?
Nie dziwi dzisiaj nikogo stwierdzenie, że najważniejszym elementem każdego przedsiębiorstwa jest kapitał ludzki. I nie chodzi tu tylko o tzw. ręce do pracy, ale także wiedzę. Konsultanci pozyskują informacje na temat zachowań klientów, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, które chce dostosowywać swoje usługi do potrzeb odbiorców.
Konsultant to osoba, która sporo wie o kliencie, lecz także o samej usłudze. Zna jej działanie i potrafi przekuć ją w zestaw ponętnych korzyści dla klienta. Wie też o jej mankamentach. Jego zaangażowanie w objaśnianie działania produktu lub usługi jest kluczowe dla sukcesu kampanii. To konsultant kreuje obraz i może wywołać w kliencie chęć zakupu.
Konsultant wchodzi w interakcję z klientem. Wpływa na niego. Zaraża go własnym entuzjazmem bądź nie. Niekiedy sam tembr głosu zdradza poziom zaangażowania konsultanta. Jeśli zatem on nie wierzy w produkt bądź usługę, jak uwierzy w nie klient?
Zaangażowanie konsultanta to prosta droga do zaangażowania klienta, podniesienia wyników i osiągnięcia biznesowego sukcesu. Dlatego nie istnieją żadne racjonalne powody, by nie angażować konsultantów call center.