Zaangażowanie konsultanta. Dlaczego to takie ważne?

Zacznijmy od początku. Zatrudniasz konsultanta. Człowiek wręcz pali się do pracy. Nowe środowisko, nowi ludzie, nowe miejsce, nowe perspektywy oraz wizja rozwoju zawodowego. Oto moment, w którym masz pełne zaangażowanie konsultanta. Problem w tym jak je utrzymać.

Jeśli zorganizowałeś dla niego szkolenie wprowadzające, to bardzo dobry ruch z Twojej strony. Wszelkiego rodzaju szkolenia i treningi coachingowe to świetna metoda inspirowania konsultantów do rozwijania umiejętności i wykorzystania ich w praktyce.

Szkolenie początkowe jest tu o tyle ważne, że przyszły konsultant nie zostaje rzucony na głęboką wodę, prosto w wir miliona obowiązków oraz procedur, o których nie ma zielonego pojęcia. Praktyka wprowadzenia pracownika do przyszłych obowiązków stanowi przedmiot dużej wagi, stąd też etap szkoleń nie może zostać pominięty.

Zagubiony konsultant może i będzie zaangażowany, jednak skupi się bardziej na rozpoznawaniu terenu niż na sednie sprawy, jakim jest nienaganna obsługa klienta. A skoro już o tym mowa, to nie ma się co oszukiwać – zaangażowanie konsultanta z pewnością znajdzie odzwierciedlenie w wynikach, czytaj: przychodach firmy.

To zaś przekłada się na sukces przedsiębiorstwa

Albo i nie. Mało tego. Badania pokazują, że zaangażowane zespoły osiągają lepsze wyniki od tych, które go nie wykazały. W świetle tego śmiało możemy mówić o kluczowej roli konsultantów. Zaangażowanie konsultanta powinno stać się celem przełożonych, celem poszczególnych działów i celem całych przedsiębiorstw.

Warto zauważyć, że relacje z bezpośrednimi przełożonymi uznaje się za jeden z czynników podnoszących zaangażowanie. Do tego dochodzi jeszcze zaufanie, jakim cieszy się pracodawca, który powinien także zadać sobie pytanie, czy jego podwładni są dumni z pracy w jego firmie. Jak to osiągnąć?

Wdrożenie odpowiednich kroków zmierzających do zadowolenia pracownika przybliży nas do celu. Jednym z takich kroków będzie wdrożenie i prowadzenie okresowych szkoleń oraz treningów motywacji, które nie staną się złem koniecznym, lecz rodzajem intrygującej rozrywki i zabawy.

Kolejny krok to zapewnienie konsultantowi odpowiednich narzędzi do pracy, jak również przyjaznego otoczenia. Kreatywny wystrój przestrzeni może przełożyć się na bardziej twórcze zaangażowanie konsultanta. W aranżacji lepiej zatem unikać nudnych i szablonowych rozwiązań.

Stop biurokracji!

Eliminuj niepotrzebną biurokrację. Spraw, aby załatwienie danej sprawy pomiędzy konkretnymi ludźmi czy działami trwało jak najkrócej. Usuń sztywne i bezduszne reguły. Odejdź od wiążących ręce skryptów i długotrwałych procedur. Postaw na prostotę i swobodę.

Lista starań, które możesz podjąć, aby zaangażować pracownika jest stosunkowo długa. Bardziej niż odhaczenie wszystkich jej punktów, liczyć się będzie Twoje przyjazne podejście do pracowników. Chodzi o to, aby poczuli się otoczeni Twoją troską i obdarzeni Twoim zaufaniem. Co możesz zyskać?

Przede wszystkim zyskasz lojalnych i zaangażowanych pracowników, którym będzie zależało na dowiedzeniu lepszych wyników. Konsultanci z większym oddaniem dążyć będą do realizacji wyznaczonych celów biznesowych, stosując przy tym bardziej kreatywne metody.

Zaangażowanie konsultanta = zmniejszy się rotacja

Mniejsza rotacja, to większa stałość zatrudnienia, a w konsekwencji wyższa produktywność konsultantów. W następstwie tego podnosi się jakość usług, a firma zyskuje lojalnych i zaufanych klientów. Czy nie o to właśnie chodzi?

Nie dziwi dzisiaj nikogo stwierdzenie, że najważniejszym elementem każdego przedsiębiorstwa jest kapitał ludzki. I nie chodzi tu tylko o tzw. ręce do pracy, ale także wiedzę. Konsultanci pozyskują informacje na temat zachowań klientów, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, które chce dostosowywać swoje usługi do potrzeb odbiorców.

Konsultant to osoba, która sporo wie o kliencie, lecz także o samej usłudze. Zna jej działanie i potrafi przekuć ją w zestaw ponętnych korzyści dla klienta. Wie też o jej mankamentach. Jego zaangażowanie w objaśnianie działania produktu lub usługi jest kluczowe dla sukcesu kampanii. To konsultant kreuje obraz i może wywołać w kliencie chęć zakupu.

Konsultant wchodzi w interakcję z klientem. Wpływa na niego. Zaraża go własnym entuzjazmem bądź nie. Niekiedy sam tembr głosu zdradza poziom zaangażowania konsultanta. Jeśli zatem on nie wierzy w produkt bądź usługę, jak uwierzy w nie klient?

 

Zaangażowanie konsultanta to prosta droga do zaangażowania klienta, podniesienia wyników i osiągnięcia biznesowego sukcesu. Dlatego nie istnieją żadne racjonalne powody, by nie angażować konsultantów call center.