Jak zarządzać własnym stresem? 5 kluczowych umiejętności
Stres. Można powiedzieć – demon naszych czasów. Niektórzy na samą myśl o nim ukryliby się głęboko w zaroślach albo uciekli na drugi koniec globu. Potrafi uprzykrzyć życie i skutecznie odebrać motywację oraz radość z wykonywanej pracy. Jego trwałe wyeliminowanie, to zapewne marzenie wielu. Myślisz, że możesz całkowicie i bezpowrotnie usunąć stres ze swojego życia? Zapomnij. Mamy jednak coś na pocieszenie. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na kluczowe pytanie – jak zarządzać własnym stresem?
Tak samo jak nie istnieje genialne antidotum na stres, tak samo nie istnieje jeden prosty sposób na poradzenie sobie z tą dziwną przypadłością. Śmiało możemy zaryzykować stwierdzenie, że stres jest mechanizmem obronnym organizmu. Co to oznacza?
Oznacza to, że stres w odpowiedniej dawce nie jest dla człowieka problemem. Problemem jest jego duże natężenie i jego utrzymywanie się przez dłuższy czas. Zanim jednak udasz się do psychologa, wypróbuj którąś ze sprawdzonych technik zarządzania stresem.
1. Dobrze wszystko zaplanuj
Za chwilę zwrócisz uwagę, że nie da się tak wszystkiego zaplanować. Racja. Zauważ jednak, że pewne rzeczy w Twoim otoczeniu, w codziennym życiu czy pracy powtarzają się. Możesz z pewną dokładnością przewidzieć ich wystąpienie.
Jeżeli zostałeś zatrudniony jako konsultant w call center, jesteś w stanie przewidzieć, że będziesz mieć do czynienia z tzw. trudnymi klientami. Prawdopodobnie będą uprzykrzać Ci życie każdego dnia Twojej pracy. Z czasem dostrzeżesz, że ich zachowania są powtarzalne. Prawdopodobnie jesteś w stanie wypracować skuteczny sposób radzenia sobie z nimi.
Wiesz, że to nastąpi. Dlatego z czasem możesz przygotować się na trudną sytuację i z powodzeniem z nią sobie poradzić. Racjonalizuj zachowania odbiorców i miej wypracowane techniki, których użyjesz zgodnie z opracowanym przez siebie planem.
2. Potraktuj to jako wyzwanie
Trudny klient, ciężki szef, a może przytłoczenie monotonią pracy? Rzuć wyzwanie przeszkodom. Określ cel Twojego działania. Może to być sprzedaż danego produktu bądź usługi. Jeśli klient rzuca Ci swoim zachowaniem kłody pod nogi, nie zwracaj na to uwagi.
Miej przed oczami Twój cel, spójrz na sprawę dalekowzrocznie, wykorzystuj znane Ci techniki sprzedaży czy łagodzenia napięć. Nie poprzestawaj na pierwszym „nie” klienta. Nawet jeśli sprzedaż nie doszła do skutku, z pewnością zdobyłeś pewną wiedzę o kliencie, która okaże się cenna w niedalekiej przyszłości. Pamiętaj, że właśnie teraz zdobywasz cenne doświadczenie.
3. Zaangażuj wszystkie 5 zmysłów
Klient nie jest łatwy, a szef nie lepszy? Zapytasz, wobec tego jak zarządzać własnym stresem. Przede wszystkim nie roztrząsaj nieprzyjemnych rozmów i nie wracaj myślami do tego, co było. Myślenie o przeszłości i przyszłości, na które zazwyczaj nie mamy wpływu, tylko potęguje stres. Myśl o tym, co dzieje się teraz.
Udaj się na przerwę. Skup się na otoczeniu, w którym w tej chwili przebywasz. Spróbuj je opisać każdym z pięciu zmysłów. Zwróć uwagę na kolor nieba, na szum dobiegający z pobliskiej ulicy, dotknij drewnianego blatu w firmowej kuchni, spróbuj poczuć zapach unoszącej się w pomieszczeniu kawy, a następnie powoli delektuj się jej smakiem. Skupiając się na swoich zmysłach, redukujesz napięcie. Tak zyskujesz zastrzyk energii do działania.
4. Oddychaj głęboko
Sprawdzona i skuteczna metoda przeciwdziałania skutkom stresu. Głębokie oddychanie ma na celu spowolnienie tętna i obniżenie ciśnienia krwi. Dzięki tej technice zneutralizujesz szkodliwe działanie stresu, a także zredukujesz nieprzyjemne pobudzenie, które może wywołać np. nieprzyjemna rozmowa z klientem bądź przełożonym.
Jak zarządzać własnym stresem poprzez oddech? Po prostu usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, postaw całe stopy na podłodze i zamknij oczy. Zrób głęboki wdech przez nos, przytrzymaj powietrze, powoli wydychaj. Pozwól, by każdy z tych trzech etapów trwał od 4 do 5 sekund. Całość powtarzaj kilkukrotnie. Ogromną zaletą tego ćwiczenia jest możliwość wykonywania go praktycznie w każdym miejscu i czasie.
5. Stań się mistrzem organizacji i zadawaj pytania
Przyjdź do pracy na 10-15 minut przed jej rozpoczęciem. Przeczytaj notatki i zapoznaj się z mailami, które wprowadzą Cię w nowe projekty na dany dzień. Wykorzystaj poranną świeżość umysłu i przyswój zasady realizacji najbliższych zadań. To da Ci pewność siebie i dodatkowe punkty w oczach team leadera.
Uporządkuj dokumentację oraz stanowisko pracy. Zadbaj o optymalną regulację krzesła, na którym spędzisz dobre kilka godzin. Postaraj się, aby Twoje stopy stały całą powierzchnią na ziemi. Oparcie krzesła wyreguluj tak, byś mógł na nim oprzeć całe plecy. Po co to wszystko?
Wszystko po to, aby uniknąć chaosu dezorganizacji, która stanowi duży czynnik stresowy. Ważne jest, aby agent call center posiadał niezbędne narzędzia pracy w zasięgu ręki oraz świadomość, że może po nie sięgnąć w każdej chwili. Dzięki temu łatwiej skupia się na obsłudze klienta, gdyż jego pracy nie zakłócają czynniki zewnętrzne.
Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj. Poczucie trwania w niewiedzy, to także jeden z generatorów stresu. Możesz go zminimalizować, zadając możliwie dużo pytań. Dzięki tej praktyce zyskujesz nie tylko potrzebną wiedzę, lecz także wzbudzasz w przełożonych wrażenie sumienności i zaangażowania.
Całkowite wyeliminowanie stresu to rzecz niemożliwa. Jeśli jednak zastosujesz techniki jego redukcji, zauważysz nie tylko fizyczne bądź psychiczne rozluźnienie. Zdecydowanie poprawi się również Twoja motywacja. Wzrośnie też wartość Twojej pracy. A może Wy macie sprawdzone techniki jak zarządzać własnym stresem? Podzielcie się nimi w komentarzach. Tymczasem zachęcamy Was do przeczytania artykułu „10 czynników, które wywołują stres u pracowników call center”.
Kontakt
Skontaktuj się z nami!
Jeżeli szukasz rozwiązań na dziś, ale wiesz, że bez ewolucji szybko staną się rozwiązaniami na wczoraj - odezwij się do nas. Poznaj bliżej nasze rozwiązania i filozofię.