Design Thinking – postaw klienta na pierwszym miejscu

Design thinking, czyli proces myślenia projektowego, pozwala na twórcze rozwiązywanie problemów. Głównym celem tej metody jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań przez wykorzystanie specyficznych metod pracy. Wszystko to dzieje się etapowo, a główne segmenty, które możemy wyróżnić to: zrozumienie potrzeb klienta, zdefiniowanie problemu, pomysły, prototypy i testy. Design thinking stawia klienta na pierwszym miejscu. Jest procesem, w którym zostaje podjęta próba lepszego zrozumienia użytkownika, kwestionowanie założeń i przedefiniowanie problemów, aby na końcu zapewnić najlepsze rozwiązania. Design thinking to sposób myślenia i pracy, ale także zbiór praktycznych metod. Jak możesz wykorzystać design thinking w swojej firmie?

 

Bądź empatyczny

Aby zapewnić klientom wyjątkowe doświadczenie, kluczowe jest empatyczne podejście do biznesu. Wszystko zaczyna się od modelu zorientowanego na klienta, czyli design thinking. Umożliwia to lepsze zrozumienie problemów poprzez zadawanie lepszych pytań – a to skutkuje bardziej kreatywnymi rozwiązaniami dla prototypów i testów. Przykładem firmy, która świetnie wykorzystuje tę metodę jest Adobe, która przoduje w strategii obsługi klienta. Połowa firm ankietowanych przez Adobe twierdzi, że design thinking tworzy bardziej zadowolonych i lojalnych klientów, ponieważ koncentruje się na użytkowniku końcowym. Co ciekawe, nie jest innowacyjną metodą; swoje początki ma w latach 50. Jednak dopiero w 2015 roku Harvard Business Review opublikował artykuł, dzięki któremu to sformułowanie stało się popularne. W swojej książce “Syntetics, The Development of Creative Capacity” z 1962 roku William J. J. Gordon stwierdził, że w procesie twórczym element emocjonalny jest ważniejszy, niż intelektualny. W procesie rozwiązywania problemów swoich klientów przede wszystkim powinieneś/aś rozumieć ich emocje. 

 

Zdefiniuj problem i znajdź rozwiązania

Kiedy nauczysz się, jak opanować definicję problemu, znacznie poprawi to proces design thinking oraz jego wynik. Dlaczego? Dobra definicja Twojego problemu poprowadzi Ciebie i Twój zespół do pracy i rozpocznie proces tworzenia pomysłów we właściwym kierunku. Zapewni to przejrzystość i skupienie się na samym projekcie. I przeciwnie – jeśli nie poświęcisz wystarczającej uwagi zdefiniowaniu problemu, będziesz “błądzić w ciemności”. Na etapie definicji problemu powinieneś starać się zadać przede wszystkim pytania – “Dlaczego?” oraz “Jak?”. Przydatna może okazać się tutaj zespołowa burza mózgów i wysilenie swojej wyobraźni. Warto również pamiętać, by nie ograniczyć definicji problemu w zbyt wąskim lub szerokim zakresie. Kolejnym krokiem jest szukanie odpowiednich rozwiązań do tych problemów. Tutaj również przyda się burza mózgów, kreatywne myślenie i zastanowienie się także, co by było możliwie najgorszym pomysłem. Zespół w ten sposób będzie lepiej nakierowany na właściwą drogę.

 

Twórz prototypy i testuj

Jednym z najlepszych sposobów uzyskania wglądu w proces myślenia projektowego jest przeprowadzenie jakiejś formy prototypowania. Polega to na stworzeniu wcześniej, niedrogiej i zmniejszonej wersji produktu w celu ujawnienia wszelkich problemów związanych z obecnym projektem. Prototypowanie daje możliwość wcielenia w życie pomysłów, przetestowania wykonalności obecnego projektu i potencjalnych badań na temat produktu. Prototypy często są używane w końcowej, testowej fazie procesu design thinking. Ostatnim etapem są testy. Istnieje szeroki zakres metod testowania dostępnych dla projektantów podczas projektu. U podstaw tych metod, podczas procesu design thinking, leży potrzeba przetestowania rozwiązań wdrożonych w ramach obecnego projektu. Jeśli użytkownicy napotykają trudności, zespół projektowy musi ponownie przejrzeć swoją listę potencjalnych rozwiązań i strategii, aby ustalić nowe sposoby rozwiązania tych samych problemów. Opinie użytkowników są bezcenne; bez zrozumienia, czego potrzebują użytkownicy w celu wykonania określonych czynności i zadań, proces iteracyjny zakończy się niepowodzeniem. 

 

Design thinking stara się generować holistyczne i empatyczne zrozumienie problemów, z którymi borykają się Twoi klienci. Taki sposób myślenia pomaga “wejść w buty klienta”. Charakter tworzenia pomysłów i rozwiązań w design thinking jest zwykle bardziej precyzyjny i nakierowany na klienta w porównaniu do innych metod. Dzięki design thinking doskonale zrozumiesz swoich klientów, ich problemy i przeszkody, które mogą napotkać w interakcji z Twoją firmą oraz emocje, jakie wtedy odczuwają.