CEO – co zaprząta mu myśli i jak najlepiej się z nim komunikować

Zależy Ci na poprawie komunikacji z Twoim przełożonym? Chcesz lepiej zrozumieć decyzje i podejście CEO? Dążysz do polepszenia Waszej współpracy? Idealnie trafiłeś.

Przed przystąpieniem do poznawania sposobów na najlepszą komunikację ze swoim szefem, pomówmy o Tobie. Czas na zrobienie rachunku sumienia. Zastanów się, jakie relacje miałeś z poprzednim przełożonym oraz jakim jesteś pracownikiem. Często zdarza się tak, że w pracy odgrywamy role, do których jesteśmy przyzwyczajeni od dziecka. Jeśli więc, od zawsze byłeś typem buntownika – masz naturalne tendencje do tego, aby podważać decyzje szefa, jeśli natomiast jesteś pobłażliwym typem, który dobro innych stawia na pierwszym miejscu – nie dziw się, jeśli po czasie zorientujesz się, że szef dodaje Ci obowiązków nie oferując gratyfikacji w zamian.

Kiedy odpowiesz sobie na pytanie jakie cechy prezentujesz w pracy i od jakiej strony dajesz się poznać współpracownikom, musisz wiedzieć, że to w jaki sposób postrzegasz CEO w dużej mierze zależy od stopnia Twojej ugodowości. Jeśli jesteś osobą, która sztukę kompromisu ma dopracowaną do perfekcji, z pewnością nawet bardzo trudny i wymagający szef nie będzie Ci straszny. Natomiast, gdy na pierwszym miejscu stawiasz swój komfort pracy, lubisz dobrą atmosferę w zespole, to potrzebujesz szefa obdarzonego dużą dawką inteligencji emocjonalnej.

Wykaż się zrozumieniem

Stanowisko CEO łączy w sobie wiele funkcji – od bycia team liderem, przez rekrutowanie, po przygotowywanie projektów wewnętrznych i dbanie o kulturę organizacyjną. Jak na jednego człowieka sporo, prawda? Dlatego zdarza się, że często zmiany zaproponowane przez Twojego szefa nie spotykają się z entuzjazmem. Jego naczelnym zadaniem jest patrzenie szerzej na wszystko to co dzieje się w firmie. Oczywiście, swoje decyzje, nowe procedury i wymagania, powinien przekazać wszystkim w zrozumiały sposób, ale niestety często brakuje czasu na to, aby zrobić to odpowiednio.

CEO myśli nie tylko wskaźnikami, choć tak może się wydawać. Codziennie próbuje rozwiązać problemy contact center. Mierzy się z rotacją pracowników, oceną klientów, oczekiwaniami zarządu firmy. Nadzoruje wszystkie procesy w ramach, których działa firma. Stara się opracować metody systematyzujące i poprawiające efektywność poszczególnych działów. Jeśli wiesz jak możesz mu w tym pomóc i wpadł Ci do głowy pomysł będący rozwiązaniem choć jednego z codziennych problemów w firmie, nie zostawiaj go dla siebie. Taka inicjatywa i podzielenie się koncepcją z szefem wywrze na nim pozytywne wrażenie. Będzie to informacja, że swoją pracę traktujesz bardzo poważnie i zależy Ci nie tylko na wywiązywaniu się ze swoich obowiązków, ale także jak najlepszym funkcjonowaniu całej firmy.

Bądź samodzielny

Ze względu na zakres obowiązków i milion spraw bieżących, z którymi Twój lider musi uporać się w ciągu dnia, cierpi na chroniczny brak czasu. W związku z tym z pewnością doceni Twoją samodzielność w działaniu oraz inicjatywę. Przed pójściem do CEO, zadaj sobie pytanie czy ta rozmowa na pewno jest konieczna. Może sam jesteś w stanie uporać się z tym problemem i samodzielnie podjąć decyzję? Wtedy przy najbliższej okazji poinformujesz przełożonego o wynikach pracy i oboje zyskacie na czasie. Dzięki temu temat pójdzie do przodu zamiast stać w miejscu i czekać na omówienie każdego etapu działań. Jeśli w pierwszej kolejności postarasz się samodzielnie rozwiązać problemy, na które napotkasz, na pewno to doceni.

Na początku rozmowy z przełożonym warto zaznaczyć w jakim celu przyszedłeś i czego oczekujesz. Jeśli jest to decyzja lub udzielenie merytorycznego wsparcia, określ to na początku. Twojemu rozmówcy pozwoli to skoncentrować się na sednie sprawy.

Warto, żebyś pamiętał o tym, aby do przygotować się do każdej rozmowy ewaluacyjnej – zadawać konkretne pytania, parafrazować to co usłyszysz, dla lepszego zrozumienia. Po co masz tracić czas na domysły i ryzykować to, że nie zrozumiecie się z szefem?

Uczcie się od siebie wzajemnie

CEO to Twój zwierzchnik, osoba, od której zależy Twój zakres obowiązków i pensja. Jednak nie jest to alfa i omega, która wie wszystko o wszystkim. Dlatego warto wypracować sobie metody współpracy z szefem. Jeśli czujesz, że krytykuje absolutnie wszystko co robisz, umów się na spotkanie, powiedz, że informacja zwrotna jest dla Ciebie bardzo ważna i zapytaj co konkretnie robisz nie tak. Jeśli Twój szef to krzykacz, a Ciebie taka komunikacja kosztuje wiele stresu, postaw wyraźną granicę i poproś o merytoryczną rozmowę dwa tony ciszej. Może zainspiruje Cię anegdota Deborah Mills-Scofield? Brakuje Ci pochwał i uważasz, że Twój przełożony ma problem z ich dawaniem? Naucz go tego. Jeśli coś wyda Ci się godne podkreślenia, nie szczędź ciepłych słów i powiedz o tym.

O czym myśli CEO?

Rosalynn Carter, pierwsza dama, żona prezydenta Jimma Cartera powiedziała kiedyś: „Lider prowadzi ludzi tam, gdzie chcą iść. Wybitny lider prowadzi ludzi tam, gdzie niekoniecznie chcą iść, ale powinni tam być”. W tym cytacie ukryte są aż dwie ważne myśli towarzyszące każdemu CEO. Pierwsza: jak być dobrym liderem, który prowadzi swoich ludzi do celu. Druga: czy ten cel jest słuszny.

Stanowisko CEO wiąże się z ogromną odpowiedzialnością zarówno za firmę, jej klientów jak i pracowników. Każdego dnia na Twojego zwierzchnika czeka setka maili do odpisania, każdy coś od niego chce, ma dużo ważnych decyzji do podjęcia i stara się to wszystko ogarnąć.

Szefowanie nie jest czymś co mamy we krwi. To proces, którego uczymy się całe życie. Podobnie jak my, każdego dnia staramy się być coraz lepszymi pracownikami, partnerami i przede wszystkim ludźmi. Tak samo czyni Twój szef, który też ma swoje słabości i miewa gorsze dni. Dlatego zamiast oceniać go negatywnie i skupiać się na jego złych stronach, spróbuj dostrzec w nim ludzką twarz i zacznijcie owocną współpracę.

Pracujemy około 2 tysięcy godzin rocznie. Relacje z szefem i współpracownikami wpływają na samopoczucie i nastawienie, a atmosfera w pracy przekłada się na całe nasze życie. Dlatego trzeba o nie dbać. W końcu od nich zależy komfort nasz i naszej rodziny. Przestań narzekać na CEO, spróbuj się z nim dogadać.